top of page

כשהמציאות טסה קדימה ואנשים תקועים בעבר

אנחנו חיים בעתיד. מגדלים בשר במעבדה, נפגשים בשיחות וידיאו, משתילים בגופנו רכיבים אלקטרוניים, מניחים למחשב למלא את עגלת הקניות שלנו. המציאות משתנה סביבנו בקצב מסחרר, אבל התפיסה של אנשים נשארה עשורים אחורה והפער הזה הפך לסכנה הגדולה ביותר הניצבת מולנו.


לפני מלחמת העולם הראשונה טענו בכירי הגנרלים שלארטילריה אין שום משמעות בשדה הקרב המודרני: כדי לנצח, הם הסבירו, צריך להסתמך על פרשים.


המלחמה העמידה אותם על טעותם, והם הפיקו לקחים. את המלחמה הבאה, כך החליטו, יכריעו החפירות. ומה באשר לכוחות השריון? אלה לא נראו להם כמו גורם משמעותי.

זו כבר קלישאה ידועה: גנרלים תמיד מתכוננים למלחמה הקודמת.


ולא רק הם. בני אדם תמיד תקועים כמה עשורים בעבר. אבל המציאות לא מחכה להם. המחשבה לא עומדת בקצב השינוי של המציאות. כולנו – כמעט בלי יוצא מן הכלל – תקועים מבחינות רבות כמה עשורים מאחור.


בני אדם תמיד תקועים בעבר, אבל קצב השינוי היום הפך לגבוה בהרבה, לכן אף פעם הסכנה של חוסר ההבנה של השינוי לא הייתה גדולה כל כך.


התפיסה של אנשים תקועה בעבר כמעט בכל תחום, וקל לראות את זה באופן שבו אנחנו רואים את העתיד. דוגמאות לא חסרות: בספרי וסרטי מדע-בדיוני, חלליות ענק נלחמות באמצעות חלליות קטנות שיוצאות מהן (מה זה, בעצם? נושאות מטוסים ממלחמת העולם השנייה, שמשגרות מטוסים כדי להפציץ נושאות מטוסים אחרות). על החלליות הגדולות יש תותחי הגנה שיורים על החלליות הקטנות (עמדות נ"מ ממלחמת העולם השנייה), ועל פני כוכב הלכת הקרוב אנשים תופסים מחסה ונלחמים ברובי לייזר (כן, הם חיילי חי"ר ממלחמת העולם השנייה, אף שהם מצוידים בנשקי לייזר הפועלים במהירות האור ואינם מחייבים שום קרבה פיזית כזו לאויב). גם הרובוטים שנלחמים מולם (או לצדם) דומים לבני אדם ומתנהלים כמוהם. כבר כיום, מערכות רבות של אינטליגנציה מלאכותית מתנהלות באופן מהיר יותר ויעיל יותר מבני אדם, מדויק יותר מבני אדם, אבל הן פשוט לא שם כשאנשים מדמיינים את העתיד.


אין שום נזק בכך שסרטי וספרי מדע-בדיוני תקועים שבעים שנה בעבר. ובכל זאת, זו דוגמה טובה שמבהירה עד כמה גדול הפער בין החשיבה שלנו לבין המציאות.

והפער הזה אינו זניח. להפך: הוא הסכנה הגדולה ביותר לחיינו כיום.


וככל שהשינויים הולכים ומאיצים, הוא נעשה מסוכן יותר ויותר משום שהוא גורם לנו להתעלם מהאיומים המשמעותיים ביותר הניצבים מולנו.


מה המודל הלא רלוונטי שמסכן את כולנו? מוזמנים לעבור לחלק הבא.


תגובות גולשים לתחום: "העתיד כבר כאן - שמת לב?"

אשמח לדעתך – פירגון, רעיונות לשיפור ועוד.

התגובות תופענה לאחר אישורן.

<כמות תגובות>

2.4.23

נחמה פרבר

תודה על שיתוף הספר בחינם. זה לא מובן מאליו.
ברור שבספר כזה, ההשקעה נמוכה יותר מאשר בספר שיוצא לאור על ידי הוצאה מוכרת.
בכל זאת, כדאי לעשות הגהה או לבקש מעוד מישהו שיקרא.
למשל בפרק הזה מגובר על "מצג שוא", אבל כתוב "מצג שווה".

תגובתך נשלחה ותעלה לאחר אישור. תודה.

bottom of page